Wycieczka dydaktyczna klas piątych do Krakowa

Dnia 22 października 2009 roku wszystkie klasy piąte wybrały się na wycieczkę do Krakowa. Gdy po długiej podróży dojechaliśmy na miejsce, ujrzeliśmy we mgle Wawel. Pod nim czekał na nas miły przewodnik, który zaprowadził nas na początek do tablicy z planem Krakowa. Po wysłuchaniu ciekawych informacji o mieście udaliśmy się na wzgórze wawelskie. Weszliśmy tam do Katedry św. Stanisława i św. Wacława, gdzie znajdowały się m.in. groby zmarłych królów polskich. Następnie w Muzeum Katedralnym mogliśmy zobaczyć atrybuty władców, które kiedyś znajdowały się w skarbcu królewskim.

Po przerwie poszliśmy do Bazyliki Mariackiej. Po drodze mijaliśmy piękny barokowy kościół św. Piotra i Pawła. W bazylice odbyło się uroczyste otwarcie ołtarza głównego, którego autorem jest Wit Stwosz. Po zwiedzeniu świątyni wyszliśmy na zewnątrz i usłyszeliśmy hejnał dobiegający z wieży Mariackiej. Na rynku miasta znajdowały się sukiennice, lecz niestety były w remoncie. Zawiedzeni udaliśmy się na dalsze zwiedzanie.

Zobaczyliśmy i dotknęliśmy makiety Karkowa przeznaczonej specjalnie dla osób niewidomych. Przechodziliśmy również obok okna papieskiego, w którym często widywany był Jan Paweł II, kiedy odwiedzał Polskę. Weszliśmy także na dziedziniec Collegium Maius, gdzie uczył się m.in. Mikołaj Kopernik. Ten rok jest rokiem naszego wielkiego astronoma i z tej okazji, kontynuując wycieczkę, mogliśmy zobaczyć wystawę o kosmosie. Zaciekawieni doszliśmy do parku, gdzie stał pomnik Grażyny z utworu Adama Mickiewicza. Po krótkiej przerwie, w czasie której także dokarmialiśmy gołębie, udaliśmy się do pobliskiego Muzeum Archeologicznego. Oglądaliśmy tam sarkofagi i mumie egipskie oraz zbiory wykopalisk (m.in. narzędzia codziennego użytku) z pradziejów i wczesnego średniowiecza z terenu Małopolski.

Po wszystkim bardzo zmęczeni i zadowoleni wróciliśmy do domu wraz z pamiątkami. Będą nam one przypominać o bardzo ciekawej lekcji historii w jednym z najstarszych miast Polski.

(tekst: Dziewczyny z klasy 5b)