Piłki zamiast krzeseł

Szkoła Podstawowa w Bojszowach wprowadziła w tym roku szkolnym nowość dla pierwszaków piłki do siedzenia zamiast krzeseł. Taki sprzęt trafił do klasy złożonej z samych 6-latków, która liczy 15 dzieci. Z tą innowacją po raz pierwszy spotkała się Pani Dyrektor na jednej z konferencji. Wspólnie postanowiłyśmy, że spróbujemy pracować w ten sposób. Dla uczniów to przede wszystkim atrakcja, ale z badań wynika, że dla kręgosłupa piłki są korzystniejsze niż krzesła - podkreśla Marta Kuźnik, wychowawczyni klasy, doktorantka specjalizująca się w edukacji wczesnoszkolnej.

Wśród rodziców i samych uczniów w pierwszym dniu nauki panowała niepewność czy będzie to dobry pomysł. Po miesiącu pracy "z piłkami" nie wyobrażam sobie sześciolatków siedzących na krzesełkach. W naszej klasie istnieje praca typowo przedszkolna. Większość czasu spędzamy na dywanie, korzystamy z tablicy interaktywnej, czy wspólnie spędzamy czas w świetlicy na grach i zabawach. Praca na piłkach to tylko około 40 minut w ciągu całego dnia w szkole - zaznacza wychowawca klasy. Piłka reaguje też na każdy nasz ruch, przez cały czas angażuje do pracy mięśnie, które odpowiedzialne są za utrzymanie prawidłowej postawy ciała. Do tego naturalnie dopasowuje się do ciała i daje komfort fizyczny. Zainteresowanie "piłkami" już w pierwszym miesiącu nauki było ogromne. Zawitały do nas między innymi ogólnopolskie gazety i programy telewizyjne, takie jak: Dziennik Zachodni, Fakt, Teleekspress oraz Polsat News. Dzieci bardzo chętnie pozowały do zdjęć oraz udzielały wywiadu zachwalając do pracy oraz zabawy na piłkach. Siedzenie na piłkach jest bardzo fajne, ciekawe, szybko się do nich przyzwyczailiśmy. Nie wyobrażamy sobie zamiany na krzesła - wspomina Nadia, uczennica klasy 1a.

Rodzice również bardzo szybko zaakceptowali i przyzwyczaili się do piłek. W domu również korzystamy z takiej formy. W czasie odrabiania lekcji krzesełka poszły w kąt, teraz siedzimy na piłkach-wspomina mama uczennicy klasy 1a.

Uczenie się w ruchu daje wiele korzyści dziecku, a rodzicom zmniejsza potrzebę ciągłego powtarzania "siedź prosto", "nie bujaj się na krzesełku", "rób wreszcie to zadanie".

(tekst: Marta Kuźnik)

zobacz zdjęcia