Wycieczka do Starej Wsi

Dnia 30.10.17r. wraz z kolegami, koleżankami i nauczycielami uczestniczyłam w wycieczce klasowej do Starej Wsi. Po drodze obejrzeliśmy dwa kościoły należące do Szlaku Architektury Drewnianej. Na początek zwiedziliśmy kościół pw. Św. Klemensa w Miedźnej. Jest to największy drewniany kościół. Potem udaliśmy się do następnego kościoła pw. Męczeństwa św. Jana Chrzciciela w Grzawie, on również był cały z drewna, ale troszkę mniejszy od poprzedniego. Do tych kościołów niestety nie mogliśmy wejść, ponieważ były zamknięte. Następnie pojechaliśmy do Starej Wsi. Tam udaliśmy się do Muzeum Parafialnego. Pani przewodnik opowiadała nam o bogatych zbiorach sztuki sakralnej m.in. o cynowej ampułce z XIII wieku, o malowanym na desce z XV wieku obrazie Matki Boskiej ze świętą Barbarą i Katarzyną oraz o szatach liturgicznych. Najbardziej podobała mi się kapa z aksamitu strzyżonego z 1617r. Mogliśmy również podziwiać monstrancję z 1815r., a także o ręcznie pisane księgi liturgiczne z XV wieku. Wszystkie te eksponaty były naprawdę interesujące. Później poszliśmy do drewnianego kościoła pod wezwaniem Podwyższenia Krzyża Świętego. Kiedy weszliśmy do środka, zobaczyliśmy przepiękny wystrój wnętrza, a w nim: renesansową polichromię stropów, drewniane barokowe ołtarze, barokową polichromię ścian, rokokowe organy, a także w ołtarzu bocznym malowany na desce łaskami słynący obraz Matki Boskiej z Dzieciątkiem tzw. Matki Boskiej Starowiejskiej z XV wieku. W kościółku tym panowała niezwykła atmosfera. W dalszej kolejności udaliśmy się do Izby Regionalnej. Tam zwiedziliśmy trzy ekspozycje. W jednej z izb były dawne przedmioty rolnicze: drewniane widły, koryto, obijak do lnu, drewniane grabie itp. W następnym pomieszczeniu obejrzeliśmy stroje ludowe i stare meble np. szafę, kołyskę. Następnie mieliśmy przyjemność pobyć w dawnej klasie. Tam podziwialiśmy ławki, tablicę, zeszyt i charakterystyczne pochyłe pismo. Po opuszczeniu budynku zwiedziliśmy stary dworek Bibersteinów, który niestety jest zdewastowany i czeka na renowację. Na pewno kiedyś był piękny. Na sam koniec pojechaliśmy na punkt widokowy, na którym znajduje się Krzyż Jubileuszowy. Jednak nie podziwialiśmy widoków, ponieważ rozpadał się deszcz.

Wycieczka do Starej Wsi bardzo mi się podobała, ponieważ była pełna ciekawych miejsc, a także obfitowała w wiele informacji. Dzięki niej poszerzyłam swoją wiedzę na temat historii najbliższej okolicy.

(Tekst: Weronika Bazan Vb)